torsdag 22 januari 2015

Gjuta keramik



Jag drejar ju och kavlar mest när jag håller på med lera, men häromveckan fick jag frågan om jag möjligen ville överta lite gipsformar. Alltså fattar ni vad lyxigt! Jag drog självklart med mig Sebe till Svärtinge och denna goda Therese ögonaböj vill jag lova. 
48 st superfina gjutformar fick jag! Men eftersom jag inte kan någonting om gjutning tvingade jag förstås Therese att komma till min verkstad för att lära mig ett och annat. Och igår var hon här! Ujuj vad roligt det var. Redan totalt besatt. Så här gjorde vi:






Först vispade vi upp gjutleran så att den blev jämn och fin som filmjölk ungefär. Sen förberedde vi formarna och spände dem med spännband. Efter det hällde vi gjutleran rakt i formen och sen fick den stå en stund tills man kunde se att den började torka längst kanten. När den är lagom tjock hälls leran ut:



Sen får formen stå en stund upp och den innan den vänds upp. Efter det skär man bort överskottet runt formens öppning och låter godset torka till lite innan man gör det bästa:


Öppnar formen! Helt otroligt vad slätt och perfekt det blir när man gjuter!


Fast runt omkring blir det ju väldans söligt.. Så här fint blev allt vi gjöt igår:





Så himla nöjd! 
Innan sakerna bränns så putsas skarven bort.

Tanken är att jag ska gjuta lite keramik som deltagare sedan kan använda på mina och Brinkens rakukurser i sommar, har man inte möjlighet att ta med sig eget skröjbränt gods kommer det att finnas lite gjuten keramik att bränna, fiffigt va! 
Ja det känns som att man kan göra mycket kul med mina nya formar.. Idag gjuter jag lite till - manin når nya höjder!



21 kommentarer:

  1. Åh va fint! Kul att få se hur man gör :) Måste nog gå en kurs, verkar himla kul!

    SvaraRadera
  2. Woooow så himla snyggt å vilken lycka att ha turen att få en massa formar...;)))
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur - snacka om julafton!

      Radera
    2. Maravilloso!! Es sorprendente lo que se logra. Yo de a poco voy intentando hacer mis moldes. Todavía me falta mucho!!! Gracias por compartir conocimiento. Aprendo mucho de uds.

      Radera
  3. Kul! Så himla roligt när folk tänker på en sådär... Förstår verkligen att du blev glad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen - känns helt overkligt faktiskt..

      Radera
  4. Vad spännande! och vilken grej att få ta över nåt sånt där! (undrar om det går att göra samma med betong förresten?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninette! Nej vad jag förstår så kan man inte gjuta betong i gipsformar men det är säkert någon som vet mer än jag - har aldrig testat det!

      Radera
    2. hej ninette
      jag gör experiment med att just gjuta betong i gipsform nu. det går inte att gjuta direkt i formen då betongens vatten sugs upp av gipset, följden är att bitarna bränner ihop men gissningsvis också att betongen blir dålig då den torkar ut vilket som regel försämrar hållfastheten.
      jag experimenterar just nu med olika behandlingar för att stänga gipsporerna och hittills har vanlig fernissa gett bäst finish på betongen. men jag får återkomma när jag vet vad som funkar bäst:)
      (om du skulle ha mer info/tips så återkom gärna!)

      Radera
  5. Åh jösses vilken perfekt kanna!!! Hoppas den kommer finnas i butiken i sommar :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Oj, vad fina saker du gör! Jag blir lite nyfiken på de där kurserna som du skriver om, både för egen del och som 70-års present. När går dem och hur är de upplagda? Kram Jenny stenmark

    SvaraRadera
  7. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvaraRadera
  8. Jättekul att få se bilder och få förklaringar på hur man går till väga. Vi har precis blivit med formar och lera, jag undrar hur länge låter du dem torka i formarna?

    SvaraRadera
  9. Hej! Vad är det för sorts gjutlera du använder?

    SvaraRadera

  10. Hej, jag heter Pablo Martner. Jag kommer från Querétaro, Mexiko och vill kontakta dig via e-post.
    Min e-postadress är: pablo_martner95@outlook.com

    en hälsning.

    SvaraRadera
  11. Hejsan.. vad är det för gjutlera du använder. och vad är formarna gjort
    i för material.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. vad använder du för material när du gör formarna.

      Radera
  12. Håller du fortfarande kurser?
    Var hålls dom?

    SvaraRadera
  13. Good news this is to everyone out there with different health challenges, as I know there are still a lot of people suffering from different health issues and are therefore looking for solutions. I bring you Good news. There is a man called Dr Ehimare a herbal practitioner who helped cured me from HSV (2). I have suffered from this disease for the past 5 years and I have spent so much money trying to survive from it. I got my healing by taking the herbal medicine Dr Ehimare sent to me to drink for about 14 days . 3 days after completion of the dosage, I went for a medical checkup and I was tested free from HSV. All thanks to God for leading me to Dr Ehimare who was able to cure me completely from this deadly disease. I’m sharing this so that other people can know of this great healer called Dr Ehimare   because I got to know him through Elizabeth who he cured from HIV. I was made to understand that he can cure several other deadly diseases and infections. Don’t die in ignorance or silence and don’t let that illness take your life. Contact Dr Ehimare   through his email  drehimare3@gmail.com or whatsapp on +1 (267) 691-1087   He cure all forms of disease {1}HIV/AIDS {2}DIABETES {3}EPILEPSY {4} BLOOD CANCER {5} HPV {6} BRAIN TUMOR {7} HEPATITIS {8}COPD{9} SICKLE AND ANAEMIA.etc Be kind enough to share as you received.  

    SvaraRadera
  14. Hi it'good the girl that Make pottery..i Want to know where i can find the sale stamp that She use..thanks a lot

    SvaraRadera

01 09 10