lördag 29 januari 2011


Charley´s tant kopp för tex soppa

Rosor är röda - violer är blå.
Men i dekalvärlden går det att få blommorna att blomma i vilken färg som helst!


Jag jobbar mycket med just dekaler. På nätet går det att hitta allt från rådjursmotiv till hela enfärgade ark. Jag köper alla mina dekaler från kz.
Man tar helt enkelt en snygg kopp - glasyrbränd  och klar - lägger dekalen i vatten tills skyddspappret släpper och sätter motivet på koppen. Bränn i 780 grader och voila! pimpad kopp klar.




Dekalerna blir som en del av glasyren och jag kör mina koppar i diskmaskin. Med tiden bleks dom lite så är man petig får man vackert handdiska.


Hej på er!



5 kommentarer:

  1. Vad fint det blir, vad duktig du är! Vet inte om jag ska våga mig på att testa. Tror jag låter proffsen göra detta ;) Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Lätt som en plätt ju! Välkommen hit!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbart härlig kopp!! =)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har!
    Och så fint med dekaler, blir lite inspirerad.
    Själv håller jag på med glasblåsning, och det skulle vara kul att göra glas som är lite "kaffekopp" inspirerat och då använda dekaler.
    Men glasdekalerna på hemsidan du länkat till var ju såklart inte lika fina som dekalerna för keramik...
    Någon tips om någon annan hemsida? :)

    SvaraRadera
  5. Tack för en helt underbar bok. Vad glad jag blir när du vill dela med dig av din konst.Dina koppar är helt underbara, jag gillar det här med "fusk" som du skriver. Jag håller på med keramik så mycket jag kan, drejar, formar, bygger. Tar gärna efter dig med det här med dekaler. Jag har en blogsida: iaskeramik.blogspot.com
    Iréne

    SvaraRadera

01 09 10