tisdag 28 juni 2011

Tryffeltårta



Lätt som en plätt svänger man ihop den här tryffeltårtan. Den är sjukt god och jag gör den varje helg när jag leker kafé. Receptet har jag hittat på Arla. 

Sätt ugnen på 175°
Smöra och bröa en springform.

Smält 150 gram smör i en kastrull på spisen. Rör i 3 dl socker, 1 dl kakao och 2 tsk vaniljsocker. Knäck i 2 ägg och rör om. Sist av allt blandar du i 2 dl mjöl till en jämn smet. 

Häll i formen och in i ugnen, typ 20 min brukar bli lagom kletig konsistens.
Nu gör du tryffeln.

Häll 1 1/2 dl grädde i en kastrull med 2 msk smör och koka upp. Bryt 200 gram choklad (god) lite slarvigt och kasta i grädden. Rör om tills den smälter. Ställ svalt. 

Skär kakan i 8 delar.
Jag brukar hälla tryffelsmeten i en sprits och spritsa sådär snitsigt på varje bit.

Vispad grädde, jordgubbar och rostade pinjenötter är fantastiskt till.

Sen är det bara att hoppas på att man inte får några gäster och smälla i sig hela själv!


15 kommentarer:

  1. Jag dregglar över tangentbordet och funderar starkt på att kasta mig i bilen och åka till Rönne ;)

    Ha en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Sjuukt god alltså. Har beslutsångest med de små krypen.... ska försöka bestämma mig idag:)

    Ha en toppendag!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Hej
    ÅHHHH så gott det ser ut....
    får ta och göra den i sommar.
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  4. Alltså jag har inte ätit lunch än och du frontar bloggen din med en sådan bild. ÅHHHHHHHHH va gott!!!!

    SvaraRadera
  5. mm så gott det ser ut! Måste jag nog testa :-)

    Kram E

    SvaraRadera
  6. Låter och ser helt sjukt gott ut. Nu blir det till att baka i vämen!

    SvaraRadera
  7. Oh, så tjusig den var!! Ser otroligt avancerad ut. :-) Ska testa det receptet.

    SvaraRadera
  8. mmmm dreglar över datorn här nu på kvällen. Måste provas! Kanske kan den bli en veckans goding hos oss... kramis

    SvaraRadera
  9. oj vad gott! Måste jag prova snart!
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  10. Men oj vilken snygging till kaka! Jag vill också leka café!

    SvaraRadera
  11. Mums! Det ser ut som något HELT i min smak. Måste testa. Ha en finfindag!

    SvaraRadera
  12. Provade den hos Frida i helgen-garanterat GOD om man som jag inte kan få nog av choklad!Nu måste jag oxå prova att göra tryffeln,men hur ska man få till den snygga spritsen-Frida du får fixa! Hur går det med köksrenov. förresten?!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Läckert - och inspirerande att besöka din blogg! Fabulöst helt enkelt! Ha en god, kreativ sommar!

    SvaraRadera
  14. Ser fantastiskt god ut! Men även bullarna vi åt i söndags hos dig var så smaskiga! Tack för besöket, din verkstad och butik var verkligen jättefin! Jag kommer gärna tillbaka! Muggen jag köpte har redan använts många gånger!! Ha en skön sommar!
    Mvh Emma

    SvaraRadera

01 09 10