lördag 16 februari 2013

Sätta frö


Allt som har ett frö går att odla säger jag och barnen springer till fruktskålen och grönsakslådan. Så idag har det odlats. Paprika, citron, blodapelsin, sharon, äpple, tomat och passionfrukt. En mangokärna ligger i blöt och både pelargonfrö och chili är beställt på nätet. Bill har legat i feber i flera dagar, den där sjukan som går nu är helt sjuk. Den ger inte upp. Vi äter junk blandat med frukt och bestämmer oss för att nu får det vara nog.






Hoppas hoppas att fröna gror. Sharonfruktens frön var rätt diffusa.





Det är andra gången vi sår tomatskivor (som farmor) - första gången fungerade det fantastiskt bra så nu hoppas vi på många plantor! Ska prova pärltomater på samma sätt också.








Jag har tagit arton sticklingar från mina nya pelargoner också. 
Till sist sådde vi vanliga gula ärtor i en skål efter Kajsas tips (här bloggar hon om inomhusodling), så snart har vi goda ärtskott!





9 kommentarer:

  1. Ahhh så fint! Hoppas att ärtskotten kommer snart! Jag är i samma fas, krukor och jord står i köket men så blev jag däckad vilket känns o-jag men vaffan gör man man när huvudet är blytungt? Att sätta tomatskivor i jorden är ju jättesmart, jag provade för första gången förra året. Himla smidigt. Det kommer nästa trädgårdsblogg att handla om förmodligen. Trevlig vårvinter!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag visste inte att man kunde så tomater sådär - det måste jag och pröva på! har själv sått chili och en del blommor, men resten får vänta några veckor ännu tyvärr (bor lite väl långt norrut tycker jag alltid när det gäller trädgården)

    SvaraRadera
  3. Så härligt det ser ut med nysådda krukor överallt :) Har själv beställt hem lite grönsaksfröer men tänkte oxå prova på att så perenna blommor i år. Vi får väl se hur det går :P Nu längtar jag till våren!! Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé att så tomatskivor! Det ska jag helt klart prova :-)

    SvaraRadera
  5. Aha, det där måste jag också pröva...med tomatskivor! Synd att man måste lägga jord över för det var attans snyggt i krukan :)

    SvaraRadera
  6. Inspirationen flödar, jag vill också! Så ska det va! Här ska sättas frö!

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  7. Det där med att så tomatskivor visste jag inte ens att det gick. Måste absolut testas :)
    Härlig blogg du har!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Ser mysigt ut!
    Smidigt med tomaterna och visst är det roligt att pröva på allt möjligt :)
    Men ärtskotten....är de ätbara?

    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst går de att äta - supergoda! Och snygga!

      Radera

01 09 10