onsdag 5 oktober 2011

Gör en ljuslykta!


Här kommer ett keramiktips från min bok Fabulös keramik. Passar finfint att göra en ljuslykta nu när det är mörkt redan klockan sju på kvällen..


Kavla ut lera på en tygbit. 
Skär ut ett snyggt mönster och en rund botten. 
I boken finns den här tempel-mallen, men det går lika bra att rita en egen modell.


Snygga till alla kanter med en svamp.


Räffla runt botten och i skarven där 
sidorna ska fästas, stryk på slickers 
(alltså lera + vatten) och pressa samman.

Klart!
Bränn och doppa i valfri kulör.

Mitt tempel är skröjbränt i 900°.
Doppad i en infärgad vit blank glasyr och bränd i 1100° sedan har jag penslat på guld och bränt ytterligare en gång till 800°. 

Alla bilder från boken är tagna av Andreas Hylthén.


9 kommentarer:

  1. Rackarns snygg den här!!! Men du skriver VIT blank glasyr men...den ser ju Turkos ut...?!

    När jag får ett jobb och en LÖN är det jag som går rakt ut och köper din bok!!

    Så länge hänger jag här inne och får inspiration!!

    Tack!!

    SvaraRadera
  2. Mamma mia! Det är en infärgad vit glasyr, alltså med blå/grönt färgpigment iblandat i den vita. Kanske lite förvirrande..
    Välkommen hit!
    Frida

    SvaraRadera
  3. Jättefin lykta! Snygg färg också. Det ser så enkelt ut, men jag vet att det är ganska trixigt att få till en snygg skarv för en nybörjare, men det är roligt att se när ett proffs jobbar!

    SvaraRadera
  4. Snyggt! På lördag är det jag som åker på keramik-kurs. Ska bli så himla kul, med mig tar jag den fina boken du gjort. Mvh Nina

    SvaraRadera
  5. Ja den är ju så fin, och turkos, min älsklingsfärg.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  6. Åååh, den blev jag kär i! Och gud vad sugen jag blev på att hålla på med lera. kram från mig

    SvaraRadera
  7. Önskar jag hade lera hemma så jag kunde prova! Superfin! kram

    SvaraRadera
  8. Jättemysigt....ungefär som att bygga pepparkakshus :) Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Underbar lykta, helt i min stil!
    Ha en skön måndag!

    SvaraRadera

01 09 10