söndag 14 januari 2018

Testar det här med engobe och mönster igen




Fick sån ryslig lust att göra keramik med mönster. Engobe och ristat mönster är så snyggt tycker jag men faktum är att jag typ bara gjort det enstaka gånger.. (senaste gången var till min bok för 8 år sedan) men ändå - hur svårt ska det va? 

Jättesvårt tydligen.

Så här gick det till:

Jag började med att blanda engobe. Tackade min lyckliga stjärna för att jag hade en påse vit gjutlera i gömmorna! Bara att blanda med vatten till lagom tjock konsistens (typ lite tjockare än filmjölk). Annars är ju knepet att man använder torkad, vit lera som man blöter upp. Ibland kan man få problem om man gör engobe av en annan lera än den man har drejat i med att engoben inte gifter sig med leran och flagar av. Men jag ska engobera på svart lera så jag får ta den risken helt enkelt.




Jag blandade även till en engobe med rött pigment = rosa alltså, och en med kopparoxid = grönt.

Just det. Jag drejade ett gäng med småskålar i svart lergodslera på förmiddagen allra först. När de lite senare på eftermiddagen hade torkat till så där lagom satte jag igång.

Penslade på engoben. Först ett lager i en färg, sen ett lager till kanske i en annan. Varierade och gjorde olika på alla för detta var ju ett test.




Sen satte jag igång och ristade mönster med en plastpinne som kändes bra. Många använder en mirett till detta men jag kör på plastpinne visst. 

Hade ingen riktigt bra plan på mönstret men eftersom det inte var så noga ristade jag bara på lite hur som helst.

Sen fick alltihopa torka. Dagen efter slipade jag bort allt vasst med ett sandpapper och stoppade i skröjugnen.




Sen transparent glasyr och bränna igen.

Och så var de klara!
Och inte blev det alls som jag tänkt mig. Men jag vet ju inte ens vad jag hade tänkt mig.. men de blev så här:




Den rosa och vita blev tydligast. Ristningen blev för vass överlag så mer slipning, eventuellt bredare ristningar krävs. Glasyren blev även något underbränd så lite högre temp nästa gång.

Den gröna blev kul men delvis väldigt mörk och flammig. Att doppa i engobe hade blivit jämnare men kanske inte lika livfullt.. 







Oh well, detta ska göras om och förbättras vill jag lova - för det var riktigt roligt!










16 kommentarer:

  1. Tycker det blev jättesnyggt måste fråga om du läger i en annan färg i mönstret efter att du ristat eftersom det blir flerfärgat?😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag målar först och sparar ut fält, alltså först en färg sen ett lager till men då målar jag inte överallt.. sen ristar jag, svårt att förklara tydligen..

      Radera
  2. Vill typ äta upp de pastelliga! ��

    SvaraRadera
  3. Spännande! Det finns så många roliga tekniker. Gröna glasyren underbar.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Härliga skålar! Jag undrar hur mycket färgkropp (ungefär) du tillsätter i engobeleran? Kul att du kommit tillbaka till bloggen!
    /Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Blandade väl ca 5 dl engobe per färg - kastade väl i nån tesked färgkropp.. haha så dålig på att mäta!

      Radera
  5. Ser sååå himla kul ut, blir så sugen, har hållit på från och till genom åren. Fortsätt nu, en så god början måste underhållas!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - jag leker vidare med leran - gör det du med!

      Radera
  6. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  7. Wenn Sie den Service eines zuverlässigen Hackers benötigen, um ein Mobiltelefon oder eine Systemdatenbank zu hacken, Strafregister zu löschen oder Ihr gestohlenes Bitcoin wiederherzustellen, wenden Sie sich an easybinarysolutions@gmail.com oder whatsapp: +1 3478577580, sie sind äußerst zuverlässig und vertraulich.

    SvaraRadera
  8. Guten Tag euch allen, hier ist nur ein kurzer Tag für den Fall, dass ihr einen echten Zauberwirker braucht, um eure zerfallene Beziehung wiederzubeleben. Hier ist einer, der äußerst vielseitig ist, wenn es um das Wirken von Zaubersprüchen geht. Dr. Egwali ist der Die richtige Wahl für Sie, kontaktieren Sie ihn und erklären Sie ihm, was Ihre emotionalen Probleme sind, und ich versichere Ihnen, dass der Rest magisch wäre. Mail: dregwalispellbinder@gmail.com WhatsApp unter: +2348122948392

    SvaraRadera
  9. Mein Mann hat Gerüchte über mich gehört und dieses Problem hat dazu geführt, dass er die Scheidung eingereicht hat und alles ging hoch und dieser Fall und der Gedanke, jetzt meine Familie zu verlieren, hat mein Herz unglücklich gemacht, also habe ich um eine Lösung gebetet und einen Weg, wie ich es schaffen kann bringe meinen Mann und meine Kinder zurück und beweise ihm all diese Dinge, die er über mich und die andere Dame, die in meinem Büro arbeitet, gehört hat, sind alles Lügen, weil ich tief in meinem Herzen wusste, dass ich meinen Mann niemals betrügen würde und niemals betrügen werde. Um die ganze Geschichte kurz zu machen, meine Ehemannschwester aus den USA hörte alle Probleme vor Ort und bat mich sofort, DR Fady zu kontaktieren. Sie gab mir seine Kontaktdaten und ich tat, was sie sagte, und DR Fady sagte mir, dass in zwei Tagen alles in Ordnung sein würde in zwei tagen wird mein mann wieder für immer nach hause kommen und genau das ist passiert und aus diesem grund sage ich, dass dieser mann echt ist und auch jedem bei einem der untenstehenden probleme helfen kann

    VERLORENEN LIEBHABER ZURÜCKBRINGEN.
    WIEDERHERSTELLUNG VON ZERBROCHENEN EHE / BEZIEHUNGEN.
    HEILUNG VON KRANKHEITEN.
    GEBETE ÜBERWINDEN SPIRITUELLE ANGRIFFE ODER SCHLECHTE TRÄUME.
    HEILUNG FÜR HSV 1 UND HSV 2.
    GESAMT FÜR INFEKTION STD ETC.
    EINE WOCHE BEHANDLUNG UND HEILUNG VON HIV WIRD GARANTIERT.
    GEBETE FÜR GLÜCKSZAHLEN FÜR LOTTERIEGEWINNE.
    ETC......................
    Sie können ihn kontaktieren @:www.Drfady720@gmail.com oder Sie können ihn mit dieser Nummer +2349039422406 per WhatsApp kontaktieren. 100% Garantie.

    SvaraRadera
  10. Jedes Problem hat eine Lösung, wenn Sie die richtige Person treffen! Haben Sie keine Angst, dass es einen ausgezeichneten Magier und spirituellen Problemlöser gibt, der Ihr Problem lösen kann. Ich möchte Dr. Egwuatu dafür danken, dass er meine Ehe mit seiner Magie wiederhergestellt hat. Nach 1 Jahr der Trennung von meinem Mann kam mein Mann mit Hilfe des wunderbaren Zauberers Dr. Egwuatu nach Hause und jetzt sind wir für immer glücklich zusammen, noch einmal vielen Dank dafür Dr. Egwuatu heilte auch alle Arten von Krankheiten und wie,

    1 LIEBESERKLÄRUNG
    2 WIN S EX RÜCKGABE
    3 FRÜCHTE VON GOMS
    4 ANKÜNDIGUNG DER FÖRDERUNG
    5 SCHUTZERKLÄRUNG.
    6 DIE MAGIE DES GESCHÄFTS.
    7 GUTE ARBEITSBESCHEINIGUNG.
    8 HIV-AIDS.
    9 STOPPEN SIE FEHLKARREN.
    10 MIROOD ANKÜNDIGUNG DER ANKÜNDIGUNG.
    11 TELEKINESE URSACHE.
    LOTTERIERECHTSCHREIBUNG UND GERICHTSVERFAHREN Kontakt Kontaktieren Sie ihn für Ihre Hilfe über: drEgwuatu@gmail.com
    WHATSAPP: +2348101205614

    SvaraRadera

01 09 10