fredag 31 januari 2014

Det här med att plagiera,




kopiera eller bara inspirera? Det är så knepigt. Jag har ju som bekant gjort en bok om keramik. Med mallar och tips och alltihopa. Det är ju självklart att allt det där är UTMÄRKT och meningen att göras likadant. 



Men så håller jag ju på med keramik. Som jag säljer. Mina egna modeller som jag har arbetat fram i verkstan. Som Balabina - min allra första serie, mina Ferroljusstakar och andra serier jag gör.




Och det är ju verkligen smickrande att folk gillar dem och blir inspirerade. Men att försöka göra precis likadana för att sälja själv? inte så kul tycker jag. 




Vissa mönster, dekorationer och dekaler kan alla använda och är såklart inget jag har egenrätt på, och självklart har även jag inspirerats av andra. 

Mönstret med plastduken tillexempel använder ju flera - såklart för det är urfint, och där kanske någon känner att jag minsann härmar dom - men jag tycker att jag gör det med min hand och min form. Det känns viktigt.







Och liksom som hela poängen med skapandet. Att man hittar egna vägar och testar sig fram till sitt eget formspråk. 




För då blir det roligast. För alla!


PS
Jag vill verkligen förtydliga för alla er som använder min bok och gör all keramik i den - DET ÄR MENINGEN och underbart - jag blir så stolt och glad över det!
Tack!



29 kommentarer:

  1. Ursnygga grejer gör Fru Frida!!!!! Kram och låt inspirationen flöda<3

    SvaraRadera
  2. Ujuj. Kände mig träffad, innan jag insåg att jag inte alls säljer något vidare utan, precis som du säger, tillverkar för eget bruk. Själv försöker jag inte härma, utan det är själva stilen eller snarare hantverket jag vill åt. Jag har övat järnet på att förstå och försöka få till en Balabina kant nertill till exempel. Hittills har jag lyckats med en (1) liten kruka. Din bok var startskottet för mig att börja med keramik och jag är fortfarande mkt inspirerad av dig. Men att härmas i syfte att lära sig hantverket bättre är väl ändå alltid OK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Helena! Jamen ja det är ju precis så det ska vara, och det är precis det jag vill förmedla - inspiration och pepp. Jag härmas också för att lära mig - men sen utvecklas man ju och får sin egen snits. De flesta iaf.. Lycka till och kram från mig

      Radera
  3. Plagiat ogillas skarpt.. Jag kommer bara köpa din keramik, så det så!

    SvaraRadera
  4. Jag vill verkligen förtydliga att alla ni som använder min bok och gör all keramik i den - DET ÄR MENINGEN och underbart! Jag blir så stolt och glad över det!

    SvaraRadera
  5. Vi är ju ett gäng amatörer som gillar att keramika, vi gör ofta efter andras ideer , men det dom är kul att fast
    t vi har samma utgångsalster så från en känd konstnär eller son din bok , fast det tom är msllar i din fiba bok så blir det vi skapar mkt persoknligt, fast vi säljer ju inte komersiellt ,, gillar din bok tack för inspiration ha ett gott ! Kram monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra! Låt kreativiteten flöda! Kram på er

      Radera
  6. Din bok är skitbra som inspirationskälla på mina kurser. Där hittar man varierade tips på fin och användbar keramik som inte behöver vara apsvår att få till. Många kursdeltagare går härifrån med lyckade alster tack vare din bok. Dessutom håller den ett modernt snitt, det är många böcker som har så gammal och mossig stil. Hell yeah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kajsa! Kanske gör de också det för att de har en utmärkt kursledare i dig - DU inspirerar! Kram!

      Radera
  7. Det finns väl nåt som heter upphovsrätt!! På dem som gör så! Det är ju olagligt! Och riktigt, riktigt fult. Fina är däremot dina grejer. En sån njutning för ögat!
    Ellinor

    SvaraRadera
  8. Håller helt med Ellinors inlägg! På dem som gör så!! Kram från Anna

    SvaraRadera
  9. Kloka ord rån dej. Det är inte roligt att bli kopierad, jag bara instämmer och hoppas att alla hittar sin stil. Var kan man köpa din bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia - vilken fin keramik du gör - sjukt snajdiga ljuslyktor som du skär till!
      Min bok "Fabulös keramik" finns tex på adlibris och på bokhandeln.

      Radera
  10. Inspiration ok. Plagiat, nej. Ibland kan idéer som liknar varandra uppkomma på olika ställen samtidigt för att man inspireras av det som finns runt omkring och man kan känna igen sig i andras saker. Men när det blir plagiat syns det. Och det är trist, särskilt som du delar med dig så frikostigt av bilder, tips och annat. Hoppas personen känner att det blev fel och slutar. Och att du vill fortsätta inspirera och inspireras. Heja dig! Imorgon har jag verkstadsdag - längtar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena! Jovisst är det så - många följer trender, och saker blir liknande - ibland lite väl!
      Lycka till i verkstan - lera är livet!

      Radera
  11. Det är svårt det där... man vill inspirera men inte plagieras. Själv vågar jag knappast titta på vissa sidor för jag är rädd att omedvetet påverkas och i slutändan ha gjort en sak som någon annan redan gjort. Men jag brukar, precis som du skriver, känna att jag gör det på mitt sätt och med min hand. Min man designar lampor och har blivit plagierad, det gick så långt så att det blev rättssak och dom andra förlorade och fick sluta tillverka samma lampa. För ett antal år sedan ritade och tillverkade vi gardinknoppar i trä, vi hade ca 10 modeller som var våra egna. Jag hade haft besök i min butik av två damer som var intresserade av att sälja mina knoppar i sin butik...jättekul:) På en mässa några veckor senare, besökte jag en monter och vad fick jag se?? jo mina gardinknoppar...plagierade och tillverkade av dessa två damer som besökte mig.
    Jag hoppas innerligt att den person som säljer dina saker som sina läser vad du skrivit och snabbt avslutar sin försäljning. Det är så nedrigt och sniket att hålla på så. Ja, ja nu blev det långt det här...

    Hoppas att du får en bra start på veckan i alla fall!!
    kram lisa

    PS. visst, nästa år passar bra:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe!! Vilken grej! Vad läskigt..
      Ja jösses inte är det lätt, ibland blir man också förvirrad - har jag kommit på den här formen själv eller har jag sett den någonstans?.. Men som sagt inspo är ju fantastiskt och driver en framåt - till egna idéer och former.
      Vi ses nästa år!
      Kram!

      Radera
  12. I'm in Australia and have brought your wonderful book. I am a ceramicist myself and am looking forward to using your patterns and templates. Will I be selling these pieces ? No. Just as aspiring artists were once sent to Florence to copy the works of the Great Masters, to learn how to draw and compose paintings; so I will learn from copying your style - and then move on to make my own. And I will have some gorgeous cups and jugs to show for it as I can't buy yours here :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi! Oh that makes me so happy - Australia! Good luck with your ceramics over there and make a million of beautiful cups!

      Radera
  13. Åh det är svårt att inte bli inspirerad av dig! Och jag beundrar verkligen din stil och har själv samma smak och kärlek till pasteller. Det var faktiskt din bok som fick mig att våga mig på att prova keramik och nu kan jag inte leva utan det! Dock är det en fin gräns att balansera på att härma och öva och inspireras av andra, var drar man gränsen för inspiration/Plagiat? Tack för en fin blogg och hoppas att detta inte ska hindra dig från att våga dela med dig av ditt underbara hantverk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch! Men tack!
      Ja det är väl ganska knepigt att svara på - eller nej - om man gör en annan keramikers form och doppar den i samma eller liknande kulör, ställer ut eller säljer den som sin egna idé - då så är det plagiat!
      Lycka till med din keramik!
      Kram Frida

      Radera
  14. Hej Frida! Intressant ämne det där och ett svårt sådant. Jag håller också på med keramik och har nog upplevt lite av det du pratar om, det är väldigt tråkigt men det går väl aldrig att komma åt det, kan jag tro. När jag publicerar saker på nätet så tänker jag efter rätt mycket, skall jag visa, skall jag visa hela eller någon del av saken. Visst är det så att man kan göra saker på sitt eget sätt men när människor plankar rakt av är det tråkigt. Min keramik hamnar mest i en byggnad här då jag inte kommer mig för att börja sälja av olika anledningar. Då är det ju ännu tråkigare om någon tar ens ideér innan man själv fått responsen för det. Det kanske är så att en del inte får ideérna utan måste ta andras. Fina saker gör du. Ha det gott, /Gudrun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm ja det är precis där skon klämmer - när någon tar ens form och visar upp och får sedan får cred för något som egentligen är någon annans.. Då liksom skaver det.
      Ja att härmas går bra - att starta företag och bygga varumärke som är väldigt likt någon annans känns så otroligt fantasilöst!
      Tack kära du och kram från mig

      Radera
  15. Ja då kommer vi till ett dilemma när det gäller plagiat eller ej? Jag är själv keramiker och har varit med om att få en ide sen helt plötsligt hammnar jag på en utställning och ser liknande saker jag gjort. Jag kan ju inte säga att detta var bara min ide då den personen kanske tänkt samma sak och ide. Det ät så himmla svårt att kunna ta patent på just en sådn s när det gäller kons och hantverk då vi är många som sysslar med samma slags saker och sen visst kan det skilja sig på de vi gör? Nu är det säkert någon som tycker jag har fel men skulle va intressant och se vad andra säger ,tycker om det? Just nu kan jag ej dreja utan kavlar allt pga av problem med min hand och ena arm. En fråga till Frida hur och var köper du din guld glasyr är det blad guld eller. Jag tycker det är så dyrt att köpa blad guld så det blir ju inte mycket av den varan. Hur gör du? Soliga vår hälsningar från skåne Nilla

    SvaraRadera
  16. Ja det är ett svårt ämne!
    Hoppas att du blir bättre i arm och hand snart så du kan dreja igen.
    Jag köper guld och platina på flaska från Seemanns som jag penslar på, det är också väldigt dyrt! Bladguld på keramik har jag aldrig provat.. Tack för kommentaren, kram Frida

    SvaraRadera

01 09 10