tisdag 16 september 2014

Bröddegar

av olika sorter var det första vi fick sätta händerna i på kursen i går. Limpa, focaccia och det samiska brödet Gahkko:



Inget särdeles svårbakat - men nytt för mig vara att omvandla alla mått och väga ingredienser, knåda på rätt sätt för hand och temperera brödet i ugnen. Ordning och reda vill jag lova! Nik-Annika Märak är ledaren som både håller stenhård koll och högt tempo. Gillar verkligen att kursen inte är för "mysig" om ni förstår vad jag menar - bakning är mer än snygga tårtor och strössel tydligen, haha! 
Nik pratar mycket om vikten av att använda ekologiskt så långt det går och hur man arbetar för att få så lite spill som möjligt. Hon visade även hur rent gluten ser ut som av ekonomiska skäl tillsätts i mjölet i de stora bagerierna, hon hade på sig munskydd och handskar och hällde lite i en skål med vatten. Det blev slime.. urk. Ska baka allt bröd själv hädanefter.

Efter en hel dag i ett varmt kök satte jag mig komplett slut och svettig med en stor väldoftande kasse bröd på tåget och åkte hem.

Nästa vecka ska vi ta med oss egen surdeg så idag sätter jag en vetesur och en rågsur. Har aldrig lyckats med detta.. Be för mig!

2 kommentarer:

  1. Åh alltid lika kul att kika in till dig...och jag kan tänka mig att du hade en väldoftande brödpåse med dig hem! Jag är inte alls bra på det där med att baka bröd, kanske man skulle ta en kurs i detta!
    Önskar dig en solig och glad vecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera

01 09 10