tisdag 9 september 2014

När jag var liten

ville jag bli bagare (fast det var nog egentligen själva ätandet som lockade mest..)




Och på senare år har jag ju också bakat en hel del till vårt kafé - kakor, bullar och sånt där, men känner att jag skulle vilja bli mer haj på klassiska bakverk. Ni vet wienerbröd och snitsiga bakelser, surdegsbröd (värdelös på det) och praliner. 
Så om en vecka börjar jag på en konditorkurs i Stockholm - ujuj vad spännande och kul det ska bli! Bara att vara tillbaka i stan en dag i veckan känns grymt! 





Fick äran att baka bröllopstårtorna till Sebastians brors bröllop. Gulp! Så nu har jag tränat på att göra tårtor med kavlad marsipan i alla fall - lite som att kavla lera faktiskt! Först gjorde jag en test-tårta till Bills födelsedag. Vit marsipan och pistagegröna spritsade rosor av swiss meringue buttercream. Jag tycker det blev så fint!




Sen köpte en tårtställning med fyra våningar, googlade och pumpade vänner på tips och sen bakade jag! 





Är så stolt över att jag lyckades göra den! Inuti är den fylld med vitchokladfluff och jordgubbsmousse. 

Nu är ju inte tanken att jag ska sluta med leran och börja baka tårtor på löpande band, men det är ju nästan så att man blir sugen! 

(I kapellet ska vi bygga till en liten bageri-del där jag kan kan baka allt till kaféet, så välkomna att mumsa nästa sommar!)


4 kommentarer:

  1. Vad ska du på kurs för? Du är ju i princip färdig konditor redan, vilka underbara tårtor och dekorationer!! Fast jag förstår ju att du behöver papper på att du är konditor ;) .

    Ha en underbar kurstid!

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Åh ljuvligt, då ses vi nästa sommar :) hoppas kursen blir rolig och givande.

    SvaraRadera
  3. Waow, vad du kan! Så jättefin den blev!
    Ska bli så roligt att träffa dig i oktober.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Nästa sommer skall jag banne mig komma till dig, följt din blogg så länge nu..

    Vilken fantastisk tårta du har gjort..

    WOW

    SvaraRadera

01 09 10