måndag 6 februari 2017

Smutsig glasyr



Försöker få till så mycket keramik jag bara kan så här innan vi öppnar restaurangen igen, så nästan varannan dag öppnar jag ugnen och plockar ur nya grejer. Det är så kul! Extra bra blev de här turkosa skålarna tycker jag. De är drejade i röd stengods och brända till 1200°, då blir min fina turkosa glasyr extra grön och lite skitig och leran blir mörkt brun. När jag började med keramik för en så där 15 år sedan eftersträvande jag riktigt opak, jämn och perfekt glasyr. Pedantisk keramik. Nu vill jag gärna att den hittar på lite själv och vågar ha rinningar och märken efter tången kvar. Och blir det lite skevt går jag inte i taket.. oftast. 



Jag har även testat det här med att dreja ovalt. Finns säker många sätt att göra det på men jag kavlade först en oval botten och sedan drejade jag en låg vid skål med mycket tunn botten. Skar av skålen (utan botten) och formade runt den ovala bottnen med slickers. Och så lite handtag på det så vips har man en riktigt trevlig ugnsform! 
Försökte få till ett matchande mönster på ett par koppar, men nja.. glasyren blev iaf ruff och härlig!



Samma modell på skål fast med vit glasyr har jag också gjort:




Och ett gäng med stora skålar som passar i varandra. Ja så var det med det. Vi får se vad jag hittar på för nåt lerigt den här veckan. Tallrikar hade jag tänkt.. och några kannor kanske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

01 09 10