torsdag 27 oktober 2011

Kök

Jag är tillbaka. Den här veckan har varit tjock. Jobba jobba, renovera och snyta sig. Men nu är köket typ klart. Här har det sågats, spikats och (verkligen) målats in på småtimmarna. Idag har NA bostad gjort ett hemmahos repotage här. Jag höll in magen och flinade upp mig i vanlig ordning. Nu har dom gått och här sitter jag bland tända ljus, blanka golv och cupcakes. Jag fotade lite efteråt. Vill ni se hur det blev?

































Sen kan ni ju förstå att jag blev lagom nöjd när jag läste att Fabrikens tema den här veckan är "Favoriter i köket". Bra tajming liksom. Jag fick frågan idag vad som var mitt favoritredskap i köket. Spritsen sa jag. Älskar att spritsa. På frågan om vad jag helst gör i köket svarade jag - dricker sprit! - men ändrade mig så klart till - baka! Ja men herregud vad ska folk tro när dom läser tidningen annars.

Övriga favoriter:

# Golvet - nymålat i grå kulör.

# Öppna hyllorna under trappen. Här kan man arrangera burkar och koppar till döddagar.

# Skafferiet som rymmer allt ni kan tänka er + mer.

# Kannan med bestick - alltid på bordet. Inget spring till besticklådan när man dukat gafflar till soppan.

# Slingriga blommor. Istället för gardiner.

Nä nu får jag nog ta och röra till det lite. Så här kan vi ju inte ha det.  



32 kommentarer:

  1. Åh, vilket härligt kök och vilken timing med Fabrikstemat då, perfekt.

    Ha det bra

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  2. Sååå snyggt ert kök är! Precis som din keramik på något vis tycker jag!
    Sprit e inte helt fel, gärna hot shot/irish coffey ;)

    Kram Ida

    SvaraRadera
  3. Lovely!! Arrangera burkar/fat/skålar är det bästa som finns, det kliar i fingrarna bara jag ser dina fina öppna hyllor!
    Stor kram från Majsans kompis Sara i Sthlm

    SvaraRadera
  4. Så tjusigt det blev, Frida! Riktigt bra jobbat! Köket är en riktig fröjd där man kan sitta och dricka sprit - för den som vill ;)

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt fint! Du bjuder alltid på underbara bilder här i bloggen!

    SvaraRadera
  6. Så mysigt kök, finfin trappa och hyllan under som en härlig färgklick. Så mysigt!
    Ska bli kul att läsa reportaget sedan.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Oj, så fint Frida!
    Älskar dina slingriga växter!
    Fin-fina bilder, färgglada också...härligt!

    Kram! Kicki

    SvaraRadera
  8. Hejsan

    Så fint kök.
    Så fina bilder.

    Ha en bra Fredag
    Krammiz
    Sussi

    SvaraRadera
  9. Hej
    Ni har ett helt fantastiskt kök så härliga ting och vackra vrån och tapeter:)
    Skafferiet är läckert!!!
    kram
    Sandra

    SvaraRadera
  10. Verkligen fina bilder! Gillade den golv-matta-bilden lite extra :)

    SvaraRadera
  11. Jo, vad bra det blev! Det känns lika spännande att få se det på riktigt. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  12. Vilket mysigt hus ni bor i! Gillar verkligen din keramik, fyller år i november så har önskat mig din bok! :)

    SvaraRadera
  13. Hahaha, vad roligt du skriver...det ser ut att vara ettvfint kök att dricka sprit i eller baka...kul med reportage. Kram o god natt

    SvaraRadera
  14. precis så skulle jag vilja ha i mitt kök! underbara bilder och roligt skrivet.
    trevlig helg!
    kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Jättefint kök!! Det ser så hemtrevligt ut och man blir glad av alla färgklickar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Vilket supermysigt kök du har!! Riktigt hemtrevligt och inbjudande! Vad roligt med ett hemma-hos reportage! Förstår att de valde ert hem. Det är jättefint!

    Ha en skön fredag och en mysig kväll!

    Kram Emelie och Elin

    SvaraRadera
  17. Mycket fint rum med vackert ljus!

    SvaraRadera
  18. Åh vad jag har skrattat gott åt din kommentar på min blogg. =)
    Hur vet du ens om att jag länkade till dig?

    Hur som helst, sjukt rolig kommentar, och uppmuntrande, och visst förstår jag att ditt drejande liv på landet inte är perfekt heller. Det innehåller dock flera komponenter som ingår i min stora DRÖM. Flytta från staden, arbeta färre timmar på sjukhuset, odla mina egna grönsaker, ha tid (och plats och utrustning) till att utveckla drejningen (drejade ett år på en kurs på folkhögskola, men har ingen lokal/drejskiva/brännugn etc nu), fotografera mera, plocka ägg från hönsen och äta kött från välmående djur på gård i närheten. Dricka morgonkaffet under ett äppelträd eller bland pelargonerna på verandan. Ibland känner jag att jag måste begränsa drömmandet, för det blir alltför smärtsamt att konstatera – igen – att det är några år kvar på stadslivet, lägenhetslivet. Vi är kvar i Stockholm tills min mans utbildning är slutförd.

    Tittade in på din blogg en sväng idag igen, och konstaterade att jag kommer att bli en hängiven läsare, trots sting i hjärtat även denna gång. Kanske blir jag avtrubbad till slut. =)
    Skämt åsido. Du har en fantastisk blogg med vidunderligt vackra bilder. Keramiken du skapar skulle jag kunna fylla mitt hem med om jag hade råd.
    Otroligt vackra bilder på ditt fina kök, jag blir lite grön igen, fula avundsjukan igen.

    Kram.

    Eva utan höns (än så länge)

    SvaraRadera
  19. Men åh vad du är underbar, ha ha ha! Morgonens bästa skratt! Vilket härligt kök det blev - där förstår jag att det går jättebra att sprit(sa). Underbara bilder, men det ser så snyggt ut att det verkar svårt att misslyckas m bilderna :). Rätt ofta önskar jag att man skulle kunna byta t ex köket en månad eller så mot ett annat kök i alldeles annan stil. Jag gillar ju mitt hus o mina grejer men gillar också så förskräckligt många andra stilar också. Kan ju inte byta möblemang varje år liksom..... Om jag får ditt kök en månad får du mitt en månad o sen kan du se om det är nått annat du vill byta med mig månaden efter! Deal?! Om du vill kan du ta med spriten hit en helg o prova om det går att spritsa här först innan vi bestämmer ;)
    KRAM Cecilia

    SvaraRadera
  20. Jag hade förstås för avsikt att skriva att du kunde ta med spritsen... *skrattar hejdlöst*, hade lite otur med tangenterna bara...

    SvaraRadera
  21. Hej och tack så rysligt mycket för igår!!! Oooooootroligt inspirerande.. tack vare dig! Ärligt talat så har jag drömt om en snurrande drejplatta, den lilla korven och de olika greppen både under natten och idag....
    Men du skulle jag ha skrivit ner färg på kannan? Vit tack isf. Men är det meningen att DU ska glasera åt oss stackare? Jag hängde inte riktigt med där.
    Nu till ditt blogginlägg: Jag säger bara ÄNTLIGEN! NA Bostads reportage tycker jag brukar vara en katastrof alltför ofta men det här ser jag verkligen fram emot! Jissses Amalia va mysigt ni har! Kramiiiiisszzzzimysis (hi hi) Lisa

    SvaraRadera
  22. Vilket mysigt kök ni har! Helt klart min favvo hittills på Fabriken. Nu kanske jag ska ta och röja upp i mitt så jag också kan lägga upp lite bilder..:)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  23. Vilket helt underbart hus! Grymt avis på det där skafferiet! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  24. Tack alla gulliga människor! Sickna värmande ord om köket. Jag måste säga att målat golv är riktigt lättskött, trodde att smutsen skulle synas direkt men icke.
    Lisa - tack själv - du är en hejjare på att dreja. Jag i min tur glaserar alla kursares keramik snabbt och lätt. Vit kanna check. Kom tillbaka vetja!
    KRAM till alla.

    SvaraRadera
  25. Første gang jeg er innom din blogg i dag og jeg må si jeg ble begeistret. Såååå mye fint! Og snakk om flott kjøkken.
    Klem Madelén

    SvaraRadera
  26. Vilket mysigt kök! Jag gillar verkligen hyllan under trappan. Den är ju både smart och snygg!

    SvaraRadera
  27. Sitter här i soffan och gör en runtur bland Fabrikens alla fina kök. Va fint du har det! Gillar också hyllan under trappan. TROTS att jag som regel inte gillar när man möblerar och står i under en trapp. Men det här blev kanon!
    Ha en riktigt skön helg önskar din Fabrikskollega Lisbeth, med bloggen http://inredningsdesigner.blogspot.com/

    SvaraRadera
  28. Aha, läser att du är keramiker. Det är inte jag, men jag gör keramik - mest raku. Älskar det. Särskilt för att det är så svårt att kontrollera.... /L

    SvaraRadera
  29. Så många fina bilder, och underbara plåtburkar du har. Skafferiet och trappen är jag så avis på;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  30. Drømmer meg bort i ditt kjøkken! Takk for titten:o)

    Klem

    SvaraRadera

01 09 10