måndag 10 februari 2014

Bra och dåliga leverantörer







Ja jösses nu är jag irriterad igen. 

Men först det trevliga:
Igår åkte jag och Sebe till Stockholm för att roa oss med moules frites och konsert på Berns. Så underbart bra och roligt!

Så imorse på väg hem svängde vi givetvis in till Seemanns på kungsholmen för att köpa lite färgkroppar och annat kul. Alltså vad trevligt det är där, alltid festlig stämning hos Håkan och suverän hjälp och bra tips. Ett unikt ställe. 
Men ibland är det så att de inte har någon liten grej jag behöver och då måste jag ringa till Cebex. S Å  H I M L A tråkigt, snorkigt och otrevligt. Varje gång jag ringer dit, samma visa. Alltså jag har verkligen ingen lust att köpa någonting av denna jätte och "keramikexpert".

Jag tror att det är många som inte känner till att det faktiskt finns mindre företag och leverantörer inom keramik/ler-världen som är superbra, ger personlig service, skickar snabba leveranser och förstår att kunderna är viktiga - därför tycker jag att alla som handlar av någon annan mindre leverantör sätter igång och sprider lite länk-kärlek här i kommentarsfältet och tipsar loss så att folk kan hitta dit!



38 kommentarer:

  1. Christine Törnquist10 februari 2014 kl. 15:08

    http://www.tarn.se/ Trevligt bemötande och kunniga.
    /Christine

    SvaraRadera
  2. Har tyvärr samma erfarenhet. Beställer både privat och till den skolan som jag arbetar på. Beställer så mycket som möjligt från Seemanns men som sagt, ibland har de inte allt. Har även försökt och beställa screentrycks material. Jag hade frågor om detta men Keramikexperten ville inte svara utan tyckte att jag skulle gå en kurs för 4000 kr i stället. Jag berättade att jag har stor erfarenhet av screen på textil och papper och att jag nog kunde hantera det hela. Jag sa att jag helt enkelt kunde chansa och testa själv. Men icke, de ville fortfarande skicka mig på kurs och jag fick inte köpa materialet. Väldigt konstigt beteende!! På Seemanns får man ställa vilka frågor som helst och får svar och tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va? Du fick inte köpa materialet? Haha ja du - de är verkligen inte speciellt serviceminded på Cebex.. Fler av mina keramiker-kompisar berättar liknande historier, så trist!

      Radera
  3. Så tråkigt med dåligt bemötande. Nordic Kiwi, http://www.nordickiwi.nu, utan för Östersund är toppen däremot, har samma sortiment som Cebex och mycket mer. Fantastiskt bemötande och service.
    Ett annat ställe är Lermakeriet i Valbo, http://www.lermakeriet.se . Toppenställe att beställa ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Hade jag faktiskt inte hört talas om - Nordic Kiwi!

      Radera
  4. Söker någon i Goteborg! Här verkar det som dom lags ner en efter en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar inte finnas någon i Göteborg - helt otroligt! När jag flyttade hit fanns det två här i Örebro - nu finns ingen men som sagt - de finns bra leverantörer som skickar snabba paket - men då tillkommer såklart frakt och det är väldigt dyrt när man beställer tung lera. Kanske flera kan gå samman, beställa och dela på frakten?

      Radera
    2. Hej!
      Bo Ehrlander på Stenkolsgatan, Ringön har leror men inga glasyrer. ABF köper sin lera där.254 vit och 591 brungul.
      Alj.

      Radera
  5. Har tyvärr hört det där från fler. Dessutom är deras frakt till Gotland dyr, men vi har trevliga lilla Lerboden som tar hem från Cebex och befriar oss från frakt och otrevligt bemötande. Det gillar vi betydligt bättre! För de har ju trots allt en del riktigt bra artiklar i sitt sortiment.
    /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så himla bra! Ett gissel när man bor på en ö.. Heja lilla Lerboden!

      Radera
  6. Instämmer. Handlar av Tärn (www.tarn.se) för att han är en jävel på lera och i viss mån färgkroppar, Lermakeriet i Valbo (lermakeriet.se) för att de är gudar på pigment och glasyr och hos Bosse på EDAB Keramik i Strängnäs för att det ligger bra till. Alla dessa är dessutom trevliga, kunniga och pålitliga!!!

    SvaraRadera
  7. Vi har köpt från cebex i alla år för det var käckt att kunna åka förbi och kolla glasyr prover etc. Men nu har dom tagit bort Göteborgs lokalen. Så då tänkte jag på dig Frida och dina fina ord om Seemans. Ringde och beställde, fick leverans redan dagen efter. Helt fantastiskt på cebex har jag ibland väntat ett par veckor. . Så Seemans blir absolut min framtida leverantör!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen va - Seemanns levererar på alla sätt! Kul!

      Radera
  8. Då ska ni bara veta hur dem bemöter en okunnig hobby keramiker som jag själv, snorkiga pustar och frustar och verkar tycka att det bara är jobbigt att man är där. Stålsätter mig dock ibland då det ligger granne med där jag bor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy så tråkigt! Ja då förstår jag att det är smidigt..

      Radera
  9. Fick ett trevligt mail från Ingrid som jag lägger in här:

    Hej Frida,
    Läser din blogg med stort intresse, och håller med dig om att Seemann är ett fantastiskt ställe, personligt och mysigt! Gammaldags. Inspirerande. Du var snäll och tipsade mig om BC11, när jag mailade och frågade, och den tillsammans med annat köper jag på Seemann. Tack för det! Kan inte låta bli att titta in när jag är i Stockholm...

    Istället för att ringa till Cebex kan du ringa till Maria på Lermakeriet i Valbo, tel 026-133855, nära Gävle. Hon är väldigt trevlig, ger bra information och snabb service, och kan skicka samma dag. Lermakeriet har ett av landets största sortiment av färgkroppar, har katalog på nätet.
    Tycker också Lars Tärn i Tomelilla är mycket hjälpsam och bra att handla av, 0417-14449, mail lars@tarn.se, men honom känner du säkert till. Vet inte om Bosse på Cebex i Göteborg är kvar (Cebex verkar lägga över allt utom Malmö på nätet!) men han är mycket bra att ha att göra med, om man vill ha personlig service hos Cebex (detta vet du säkert också).

    Blir glad när jag ser dina fina bilder och din härliga keramik!
    Många tack för att du delar med dig och inspirerar!
    Hälsningar Ingrid

    SvaraRadera
  10. Behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  11. Sällar mig till klagolåten över Cebex. Urdålig information om deras nedläggning av stället på Hammarbyvägen i Stockholm. Lika dålig information om hur/när de skulle dyka upp hos Kreatima. Undrar om de förstår hur många hobbykeramiker som finns i Stockholm med omnejd. Helt otroligt hur de kan behandla kunder. Nu får jag se till att sköta mina relationer med Seeman ordentligt så att de ska finnas för alltid.
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen helt otroligt! Heja Seemann!

      Radera
  12. Vill bara tillägga att alla på Cebex inte är snorkiga m. m. Elisabeth Ottebring är urtrevlig och väldigt hjälpsam.
    Håller med övriga om Seemann och Lars Tärn, dom är toppen!

    SvaraRadera
  13. Hej
    Jag handlar ibland lera och penselglasyrer hos www.art4fun.se i Sävsjö. De har lite smått och gott. Mycket trevliga och hjälpsamma.
    Mona

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var ett spam om att vi skulle ta lån - och det vill vi ju inte!

      Radera
  15. Kan inte annat än hålla med om vad de flesta redan skrivit. Köpte min keramik från Cebex förut. De var de enda som hade den. Sjukt drygt. Kan rekommendera Lermakeriet i Gävle (där jag bor). Bäst är såklart att åka dit. Väldig ordning och reda och riktigt kul att botanisera bland grejerna! Har också haft med Nordic Kiwi att göra och de upplevde jag som otroligt trevliga och hjälpsamma. Köper min lera från Lokatta keramik på Gotland. Har alltid använt den och de är de enda som säljer den (Gotlandslera heter de och de bereder den själva). Mycket, mycket gulliga personer. Glömmer aldrig den gången jag hade beställt lera därifrån och fraktfirman hade ställt av pallen utanför min verkstad. Med tjock svart spritpenna stod det skrivet på paketet "Grattis till SM-guldet!" (Brynäs 1999)

    Superbra inlägg och bra med tips!

    SvaraRadera
  16. Jamen vad bra att du har hittat egna vägar!, bra tips där med Lokatta - så häftigt med svensk lera!
    Och lermakeriet verkar poppis!
    Tack!

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  18. Nu är det visserligen ett tag sedan tråden var ny men MUD market som finns i Lindome utanför Göteborg säljer nu mer lera, verktyg mm. Skickar naturligtvis men framför allt är det lätt att åka och hämta.!

    SvaraRadera
  19. Hej alla keramikälskare. För ni som är intresserade av att hitta en ny leverantör av färger för stengods och lergods kolla in www.decopotterycolour.se vi är ett nystartat företag som säljer våra egentillverkade färger. Färgerna är framtagna efter NCS (natural colour system) och är väldigt färgstarka nästan som en flytande färgkropp.

    Just nu säljer vi färgerna och penslar men vi jobbar på att bredda vårat sortiment med färgkroppar och andra tillbehör för dekor.

    Kolla gärna våran instagram instadecopotterycolour eller Facebook för inspiration.

    MVH
    Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra - bra tips!

      Radera
    2. Decopottery rekommenderas 2222
      Underbara att prata med inga problem med frakt
      Har hittat Sintring i Uppsala där jag handlar Leror Porslins och pulver
      Jätte bra
      Bor i Halland har ingen här som jag Jan åkat till

      Radera
  20. Glöm inte Sintring i Uppsala
    Han har Cebex men är otroligt bra
    070-697 53 32
    Rekomenderar honom

    SvaraRadera

01 09 10