fredag 14 februari 2014

Lätt att göra i lera



Är sådana här pärlor. Till halsband, örhängen eller armband tex. Bara att rulla en liten boll av lera, dra igenom en lång pinne och liksom rulla bollen i handen med pinnen i så att hålet blir perfekt. Piffa till med mönster, jag tog en håltagare och tryckte lite försiktigt. 
Om du gör dessa i hobbylera låter du dem bara torka och målar sedan. Pärlor i keramiklera bränns och glaseras - lite knepigare - antingen har man de hängande i ugnen på tråd eller så glaserar man helt enkelt inte ändarna och ställer de upp i ugnen. Det gör jag. 
Mer tips på smycken i hobbylera finns med i senaste numret av Handarbete & Pyssel. 

(Obs! Man kan lätt bli kul-manisk)



3 kommentarer:

  1. Ha ha! Det är nog just det jag har blivit efter att läst Handarbete & Pyssel! Det var ju jätte roligt att göra kulorna i leran, jag gjorde flera olika! Men nu ska de ju glaseras också, känns inte lika roligt och varierande som att skapa dem! Med vänlig hälsning från mig som blev lite kul-manisk!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Glasering = booooring, bästa är att hitta en lera som blir snygg utan glasering!

    SvaraRadera
  3. Går att bränna dem i en plåtburk ute i en eld. Mysigt värre och då kan man även passa på att grilla lite.

    SvaraRadera

01 09 10