lördag 15 februari 2014

Nyttiga chokladbollar




Ja det låter väl inte så gott. Ordet nyttigt innan bakverk och jag blir skeptisk. Men nu så äter jag antiinflammatorisk kost - för mina leder i händerna ska bli bra - och då är det no no till laktos, gluten och socker som gäller i 3 månader. Men för att lyxa till det lite denna lördag mixade jag ihop ett gäng chokladbollar med bara en massa nyttigheter. Väl kylda är de faktiskt SUPERGODA till kaffet. Här är mitt recept som bygger på man tager vad man haver. Tror att vilka nötter som helst duger etc.






GOD lördag alltså!


7 kommentarer:

  1. Hej, jag kör också med socker- och mjölfritt. Men det är så svårt att bli av med sötsuget så ibland fuskar jag och tänk att det märker mina muskler och leder. Dina bollar ska jag absolut prova för jag tror att jag behöver något substitut för sockret. Tack för att du delar med dig av både bak- och lerverk Frida! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk - jag hade ingen aning om att kosten spelade så stor roll i min ledvärk! Mycket bättre nu på så kort tid. Hej sockerfria livet!

      Radera
  2. mmm vi gör med sådana man tager vad man haver, är bättre att ta honung istället för Stevia, den är processad och inte alls nyttig, naturlig honung är bättre för värken,,,har jag lärt mig om det nu är sant vet jag inte,, har provat några med ekologiskt jordnötssmör i , de var med ok, och några med lakrispulver..tur det finns så man slipper sötsuget! Ha ett gott kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan tänka mig att honung är bättre - även om Stevia är en naturprodukt, man kan ju faktiskt utesluta den och de blir söta ändå!
      Måste testa med jordnötssmör, mums!

      Radera
  3. Låter spännande (om man nu kan säga så!) med din antiinflammatoriska kost. Även om jag förstår att det plötsligt blir mycket att tänka på när man ska utesluta så mycket… Funderar själv på ibland om det skulle vara värt att testa några stränga månader med sådan kost för att ev. få bukt med mina tennisarmar.

    Jag brukar göra nyttiga chokladbollar helt utan tillsatt sötningsmedel - bara torkade aprikoser. Tycker det är jättegott och i ärlighetens namn mår man ju faktiskt mycket bättre efter en sådan än efter en vanlig chokladboll!

    Hoppas dina händer blir bättre snart! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen testa! Helt klart värt - mina leder kändes bättre direkt och svullnaden gick ned redan efter några dagar!
      Ja nyttiga chokladbollar är ju grejen. Kram!

      Radera
  4. Jag har ju superproblem med en virkarm... Typ konstant värk i fingrar och hela armen från axeln och ner, kanske att jag skulle testa detta med laktos, gluten och socker fritt... Gu vad svårt det låter. Hur långt tid tog det innan du kunde känna resultat rent fysiskt? Min arm, preciss som dina händer, är vad som ger mat på bordet. Utan den blir det inga nya virkmönster och inga pengar på kontot...
    Annette
    My Rose Valley

    PS Ja jag vet, playing catch up på din blogg... Jag har missat en hel del fint och intressant.

    SvaraRadera

01 09 10