tisdag 12 april 2011

Tisdagstemat på fabriken
påskpyssel.

Såna här ägg och andra fina saker man kan göra
med hjälp av ballonger visar jag i kommande boken
FaBulös keramik.


På syjuntan kör vi med höst, jul, påsk och sommarpyssel varje år. Jag tycker det är knepigast att komma på snyggt påskpyssel. 




Lätt som en plätt är det däremot att fixa till ett fint keramikägg. Kavla bara ut lera och forma över en ballong, riv till kanten lite äggskalsaktigt och låt lerägget torka och bränn sedan. Jag gör ägg i alla storlekar året om men just till påsk passar de extra bra med en påsklilja i. 

18 kommentarer:

  1. Fint, fint, fint! VIll ha o önskar mig en ugn i födelsedagspresent! Finns det nån hobbylera som skulle funka i hemmaugn?? Det är väl nästan att svära att fråga om du tror att Panduro har...?!

    Ha en toppendag!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Jag har aldrig testat men vet att det finns en sorts lera, att använda i vanlig ugn, på Panduro. Testa och berätta hur det gick!
    Det tråkigaste är väl att du inte kan glasera det i vanlig ugn, men måla/spraya det kanske blir snyggt?
    Ha en fin tisdag!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag har också gjort keramikägg...men hade nästan glömt bort det! Nu måste jag rota i gömmorna :)

    Önskar en fin dag!

    Anna

    SvaraRadera
  4. Jättefina, men det är ju allting du gör.

    Här är lite samma sak fast i choklad
    http://www.bakerella.com/pudding-cups/

    som jag precis nyss hittade hos
    http://inredningskaos.blogspot.com/

    LiseLotte

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara ägg! Enkelt tycker du, men jag kan tänka mig att det skulle kännas helt omöjligt för mig... :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. De är verkligen superfina! ska genast pröva på och göra egna. Tänkte bränna dem i raku sen.
    Tack för tipset.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  7. Om man inte har en ugn kan man inte använda den vita leran från Panduro då, tror du?
    Jag ska minsann försöka...jättefina!

    Kram o ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Jo testa med panduroleran!
    Ja rakubränn dom Helena, det har jag också gjort och det blir FANTASTISKT!
    Ska kolla in chokladäggen!

    SvaraRadera
  9. Superfina!

    Ha en fin dag, Kram

    SvaraRadera
  10. Åhh vad fina dom var! Hade passat perfekt här hemma.. Du är så duktig!

    SvaraRadera
  11. jätte fina!!! Dina grejer är så himla fina.

    Ha en bra dag!
    Kram Elina

    SvaraRadera
  12. Hej
    Helt helt underbara jag föll direkt....
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  13. Kanonsnyggt. De ska jag nog ge mig på nästa år... :)

    SvaraRadera
  14. Underbara ägg! W.O.N.D.E.R.F.U.L.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  15. Underbara ägg...superbra påskpyssel-tips!
    Ha en fortsatt skön tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  16. Wow, vilka fina äggskal! Jag är så himla sugen på att börja med keramik, det var länge sedan sist (då jag gick på konstskola). Lite svårt att göra hemma då man inte har någon ugn! :P

    Fin blogg förresten, jag kikar snart in igen. ;)

    SvaraRadera
  17. åh jisses vad fina ägg. Jag höll på med keramik liten är jag var yngre för jag hade tillgång till ugn på skolan men det här har jag aldrig provat. så vackra.

    SvaraRadera

01 09 10