fredag 4 april 2014

Kladdiga och goda



Idag firar vi vår lille pöjk Jack som fyller hela 8(?)år. Han ska ha taco och filmkväll och istället för tårta önskar han sig churros med nutella. Alltså jag går av vad gott. Måste fixa ett värdigt substitut nu när jag inte kan äta sånt smask med mjöl och vanligt socker. Testade att göra kladdkakemuffins - paleostyle. Resultatet? De här får jag inte ha ifred. Barnen slukade sina och Sebe trodde jag skojade. Inget socker?

Recept:       12 muffins, 200°, 10 min

Jag ska erkänna att jag höftade rätt vilt med mängden men ungefär såhär:

Ett gäng färska dadlar, ca 25 - 30 st
3 msk kokosolja
1,5 dl hett vatten
3 ägg
2,5 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver
3/4 dl kakao

Flingsalt

Kärna ur dadlarna och mixa i matberedare. I med olja och vatten och mixa vidare. Knäck i äggen. Blanda mandelmjöl, bakpulver och kakao och mixa i det med. 
Häll smeten i formar + muffinsplåt och strö flingsalt på toppen av varje muffins. Grädda i ca 10 min i 200°. Då blev mina lagom kladdiga.

Låt svalna och servera med vispad kokosgrädde. Ni vet den där tjocka klumpen i kokosmjölken -  vispa den luftig och vips har muffinsen fått en ny kompis! Lite jordgubbar, hallon och blåbär på det och kalaset kan börja!



1 kommentar:

01 09 10