tisdag 22 februari 2011

Fabrikens tisdagstema. Designfavorit. Min är keramikern Dan Leonette. Han har sin verkstad med butik på Gotland ganska nära vårt sommarhus. Varje sommar åker jag dit på hans workshops och kollar in när han bränner Raku.
Vilken kille. 


Rakubrändkeramik av Dan Leonette.
Bild Dan Leonette.


There is a crack in everything 
That's how the light gets in. 
leonard cohen




 Rakubränd skål gjord av mig. 


Jag gillar keramik. Jag jobbar med det alla dagar i veckan. Roligast är såklart att dreja vad jag vill, men det är inte ofta det händer.
När jag gick min utbildning till hantverkspedagog var jag med på min första Rakubränning. Man kan nog säga att det var då det hände. Jag och lera för alltid. Jag kan inte sluta.
Raku är fantastiskt. Man vet aldrig hur det blir.


Rakubränd kruka gjord av mig.


När jag var liten dog min mamma. En sorglig historia. Under min uppväxt hade jag hennes gamla anslagstavla över min säng. På den hängde den här.


Rakubränd minivas. Okänd keramiker.


En liten vas. Först nu har jag sett att den är rakubränd.
Kanske är det därför raku känns så starkt för mig. Liksom lite av mamma. Tänk att hon gillade raku också.



26 kommentarer:

  1. Det finns ju så många designfavoriter!
    Det här blev definitivt en av mina - riktigt tjusiga!
    Ha en underbar tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Hittade precis hit från Hildas Hem och vill bara säga att jag tycker att du gör otroligt snygga saker! Jag vill köpa ALLT!! (men det kan jag ju inte....)

    Skulle gärna titta in i din butik, kanske kan bli en sommar-utflykt?! Kan man beställa grejer via nätet annars?

    Läste även om din mamma och fick faktiskt en tår i ögat! Sköt om ditt minne!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  3. Men du, vilken historia om din mamma, jag blir alldeles rörd..

    Häftig keramik Dan Leonette som gör, har skrivit upp hans ställe som besöksmål till sommaren, vi har visst missat det, annars tycker jag att vi brukar hitta på alla keramiker när vi är på Ön.

    Hur som helst så tycker jag att din keramik slår hans, vilken dag i veckan som helst, det är mer i min smak.

    Ha en underbar Tisdag!

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  4. Hej
    Så läcker keramik:)
    ha en skön tisdag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  5. Rörande, men det kan vara i sak som den som gör att ett lugn infaller när man tänker tillbaka på en förlorad kär!

    Men instämmer, det är något häftigt med raku, man vet aldrig riktigt hur det blir, bränningen har ett eget liv och det blir alltid lika spännande när alsterna plockas ut ... snyggt!

    Kraam, K.

    SvaraRadera
  6. helt underbara grejer!!
    /Ylva

    SvaraRadera
  7. Vilket roligt jobb du verkar ha! Såg på din hemsida att du gått på Nyckelviksskolan. Gick du Hantverkspedagog utbildningen där?
    Jag har också gått på Nyckelvikskolan, fast Textil Form!

    Kram Elina

    SvaraRadera
  8. Blev berörd av dina ord om din mamma. Kanske det är därför du känner extra för rakubränd keramik.

    Snygg är den också.


    Må så gott.//Lissen

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Fina ord!

    hantverkspedagog, det låter spännande! Vad innebär det? Jag är själv lärare och utbildar mig för tillfället till slöjdlärare.

    Du är verkligen duktig!

    SvaraRadera
  10. Jätte vackert och snyggt! Det här inlägget berörde mig verkligen! Kram Madde

    SvaraRadera
  11. Din keramik är SÅ mycket finare än Dan Leonettes enligt min mening! När jag gick på keramikkurs för några år sedan var vår lärare helt galen i Raku-bränning, men jag tycker att det är lite för egensinnigt för min smak. Det blir ju lite som det vill liksom, inte som man själv tänkt sig alla gånger. Fint dock.

    Ibland ser man saker för första gånger, trots att man tittat på dem så många gånger tidigare...

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket :-) !

    Vad fint... både keramiken och det du skriver... För mig som är helt ny på det här med keramik så känns raku som något väldigt overkligt, och lite exotiskt på ngt vis...

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Fint inlägg ♥

    Din keramik är ju så himla fin, kan man köpa på distans?

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  14. Verkligen vacker keramik du gör. Gullig liten vas som följt dig genom livet.

    Tisdagskramar

    SvaraRadera
  15. Såg den översta bilden o tänkte att ja, de är ju fina, såg sedan nästa bild och ÅH VAD DEN ÄR FIN o den har ju du gjort!! Fantastisk bild!

    Blir varm i hjärtat av dina ord om dina mamma... och tänker igen att livet samtidigt är så underbart, så kort och så smärtsamt... Varmaste kramen till dig <3 /Cecilia

    SvaraRadera
  16. Förresten, blev störtförälskad i dina Rönne här om veckan, går de att diska i maskinen??
    Tjingeling!

    SvaraRadera
  17. Hejhej,minns nu att vi fick se en film om Dan Leonette när jag gick på Kävesta.
    Själva Rakubränningen är häftig!
    Det gick bra med kakan va?
    Kram på dig!
    Ps.(vill du ha 2 klåiga hundar?-gratis JUST NU)Ds.

    SvaraRadera
  18. Läser dina rader, och blir än mer sugen på att lära mig skapa i lera! Jag gick en kurs under högstadiet, men det var länge sedan nu.. Det var väldigt häftiga skapelser som Dan gjort, fast jag gillar nog dina mer!

    SvaraRadera
  19. Härligt när man får jobba med det man gillar.

    Vårda ditt minne, så fint.

    SvaraRadera
  20. Men gud vilken mysig blogg, vad duktig du är!

    Rusan

    SvaraRadera
  21. Underbara inspirationsFrida!! Blir alltid glad av ett nytt inlägg i din blogg som jag nu följer troget, blir alltid inspirerad av dina inlägg och detta fick mig nästan att fälla en tår, så vackert! Kommer till dig snart o hälsar på känner jag! Ha det gott!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  22. Åh vad fint, förstår att det är din favorit. Men du är ju så duktig själv också. Jättefin keramik du gör!! Har du några återförsäljare eller köper man direkt från dig?
    Iaf Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Nu har jag läst en lång bit ner i din blogg! och jag är såld och så otroligt inspirerad att det bara kliar i fingrarna. Hittade dig via ditt inlägg som månadens inspiratör. Hit kommer jag kika in massor av gånger. Gjorde min första rakubränning i tisdags och är helt såld. Så otroligt läckert, rofyllt och spännande att se hur färgerna växer fram.
    Mina saker är inte i närheten av dina, har bara fått testa på keramik i skolan några veckor. Men har fått massor av idéer inför nästa bränning.
    Min lärare sa en så sann sak:- Raku är som livet, man vet aldrig hur det blir!
    Önskar dig en bra dag
    /Helena

    SvaraRadera
  24. Raku-teknikken er så fin. Vi gjorde en test for leeeenge siden på skolen, og den lille krukken har jeg enda :)

    SvaraRadera
  25. Såå snyggt! Jag har bränt raku några gånger men har aldrig fått till den krakelerade glasyren. Hur gör man?

    SvaraRadera
  26. Vad roligt att du blev månadens inspiratör.
    Du gör ju så mycket vackert!


    Ha en skön helg. // Kram Lissen

    SvaraRadera

01 09 10